Hvad er transfer pricing?
Transfer pricing (TP) dækker over de priser, som koncernforbundne selskaber anvender ved interne handler – fx ved køb og salg af varer, ydelser eller immaterielle aktiver. Reglerne har til formål at sikre, at disse transaktioner sker på markedsvilkår, svarende til hvad uafhængige parter ville have aftalt (armslængdeprincippet). For at understøtte dette stiller skattemyndighederne krav om dokumentation for transaktionerne.
Siden 2021 har der været skærpede krav til TP-dokumentation, hvilket har medført en betydelig administrativ byrde for mange virksomheder. Den 3. juni 2025 blev der imidlertid vedtaget justeringer i lovgivningen, som kan få stor betydning – særligt for små og mellemstore virksomheder.
Lovændringerne indebærer blandt andet en ny bagatelgrænse og forhøjede grænser for, hvornår virksomheder skal indsende TP-dokumentation til Skattestyrelsen.
Gældende krav til dokumentation (gælder for indkomståret
Virksomheder skal indsende TP-dokumentation til Skattestyrelsen senest 60 dage efter oplysningsfristen, hvis ét af følgende kriterier er opfyldt:
- Koncernen har over 250 medarbejdere, eller
- Koncernen har under 250 medarbejdere, men:
-en konsolideret omsætning på over 250 mio. kr., og
-en konsolideret balance på over 125 mio. kr., og
-kontrollerede tilgodehavender og gæld pr. indkomstårets udløb overstiger 50 mio. kr.
Ny bagatelgrænse – fritagelse for dokumentationspligt
Med de nye ændringer er der indført en bagatelgrænse, som fritager mindre virksomheder for at udarbejde TP-dokumentation, hvis følgende betingelser er opfyldt:
- De samlede kontrollerede transaktioner i løbet af indkomståret (ekskl. tilgodehavender og gæld) udgør under 5 mio. kr., og
- De samlede kontrollerede tilgodehavender og gæld ved indkomstårets udløb er under 50 mio. kr.
Følgende transaktioner er desuden undtaget fra dokumentationspligten, uanset størrelse:
- Udbytter
- Kapitalindskud
- Kontante tilskud
Fritagelsen for dokumentationspligten gælder ikke, hvis selskabet handler med et selskab i et land uden for EU og EØS, som ikke har en aftale med Danmark om udveksling af skatteoplysninger. I de tilfælde skal der altid udarbejdes dokumentation – uanset beløbsgrænserne.
Forhøjede grænser for dokumentationspligt
Lovændringen medfører også, at grænserne for, hvornår en koncern er omfattet af dokumentationspligten, forhøjes. For koncerner med under 250 ansatte gælder følgende:
Dokumentationspligt indtræder kun, hvis koncernen har:
- en årlig samlet balance på 195 mio. kr. eller mere, eller
- en årlig omsætning på 391 mio. kr. eller mere
Vigtigt at være opmærksom på
Selvom dokumentationspligten bortfalder for nogle virksomheder, gælder Ligningslovens § 2 fortsat. Det betyder:
- Alle koncerninterne transaktioner skal ske på armslængdevilkår
- Der skal stadig kunne udarbejdes dokumentation for transaktionerne, hvis Skattestyrelsen anmoder om det
- Kontrollerede transaktioner skal fortsat indberettes til Skattestyrelsen i forbindelse med selvangivelsen
Ikrafttræden
Det nye regelsæt træder i kraft for indkomståret 2025 eller det indkomstår, der påbegyndes den 1. januar 2025 eller senere.
Konsekvenser og anbefaling
Virksomheder bør allerede nu gennemgå deres koncerninterne transaktioner og vurdere, om de fortsat er omfattet af dokumentationspligten – og om de nye bagatelgrænser medfører fritagelse.
Ved manglende eller ikke rettidig indsendt dokumentation kan Skattestyrelsen pålægge bøder på 250.000 kr. pr. selskab pr. indkomstår. Skattestyrelsen kan endvidere fastsætte den skattepligtige indkomst skønsmæssigt.
Kontakt
Udarbejdelsen af TP-dokumentation er meget komplekst og kan virke uoverskueligt. Hvis du har spørgsmål eller har brug for sparring, er du altid velkommen til at kontakte os.